dinsdag 4 juli 2017

"Prints in Paris" in Amsterdam

Om half 10 liep ik het Van Gogh Museum in Amsterdam binnen. Rond half 4 vertrok ik weer, zonder ook maar één kunstwerk van Van Gogh te hebben gezien (met uitzondering van de museumwinkel).

English: At 9:30 in the morning I entered the Van Gogh Museum in Amsterdam. Around 3:30 in the afternoon I left, without actually having seen one of Van Gogh's works of art (with the exception of the museum shops). 

Deel van de Flagshipstore in het Van Gogh Museum (Museumplein 6). Foto: Jan-Kees Steenman

Wat ik wél (uitgebreid) heb bekeken, was de tijdelijk expositie; "Prints in Paris". Originele prints afkomstig uit de straten van Parijs rond 1900, werden prachtig tentoongesteld in meerdere zalen. Alles was simpelweg te mooi om achter te laten. Helaas mochten er geen foto's gemaakt worden en was ik mijn tekenboek vergeten (uiteraard), maar gelukkig was de museumwinkel mijn redding met een véél te duur tekenboek en een véél te duur potlood. Ach ja, na een véél te dure lunch maakt dat ook niet zo veel meer uit.

Mijn hoogtepunten? 

Steinlen's beroemde "Chat Noir" in het "echt" te hebben gezien (zie afbeelding hieronder).

English: What I did take a (extensive) look at however, was the temporary exposition "Prints in Paris". Original prints, originating from the streets of Paris around 1900, were beautifully displayed in multiple halls. Everything was just too gorgeous to leave behind. Unfortunately I wasn't allowed to take any pictures inside, and (of course) I had forgotten to bring along a sketchbook. The museum shop came to the rescue with a way overpriced sketchbook and a way overpriced pencil. Ah well, after a way overpriced lunch, I couldn't really care less.

My highlights of the day? 


Seeing Steinlen's famous "Chat Noir" print for "real".


Maar ook het natekenen van prints van Steinlen was een feest. Iedereen ging opeens een gesprek met me aan. Nederlanders, Amerikanen, Duitsers, Japanners... zo leuk!

English: Making drawings of Steinlen's prints was a joy to do. All of a sudden, everyone started to talk to me. Dutch people, Japanese people, Americans, Germans... so much fun!



Op ongeveer 8 meter hoog hing een prachtige (en tamelijk grote) print van een Franse dierenkliniek. Als groot dierenliefhebber was dit direct, zonder enige twijfel, mijn favoriet. Mijn nek was er niet blij mee, maar het was de moeite waard om hem na te tekenen. Wat een prachtige print! :)

English: At about 8 meters high, a beautiful (and fairly large) print of a French animal clinic was mounted on the wall. As a huge animal-lover, this was, without a doubt, an instant favorite. My neck wasn't happy with me, but drawing it was all worth it. Such a gorgeous print! :)

Boven: Eén van Steinlen's originele prints
English: Above: One of Steinlen's original prints.